Vad innebär en organisationsförändring för arbetsmiljön och medarbetarnas hälsa? Inför en planerad förändring är det viktigt att analysera konsekvenserna – som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Redan när det finns ett inriktningsbeslut på en förändring är det viktigt att se till att risker för ohälsa inte byggs in i en ny organisation, även om förändringen sedan inte blir av. Att arbeta med riskbedömning innebär att hela tiden ha med sig ett slags raster som en del av besluts[1]underlaget, säger Anna von Malmborg på Skao. Arbetsgivare ska på alla sätt förebygga ohälsa på arbetsplatsen. Hjälpmedel för detta finns till exempel i Vera i form av checklistor och blanketter. Riskbedömningen ska skriftligt dokumenteras i samverkan med berörda arbetstagare och skyddsombud, som har rätt att tidigt vara med och titta på de planerade förändringarna

Webbhandboken Vera
Vera är en unik webbhandbok om arbetsrätt, arbetsmiljörätt, lön, kollektivavtal med mera för Svenska kyrkan. Handboken har tagits fram av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation tillsammans med leverantören Draftit och uppdateras löpande.
– I Vera finns även en blankett från Arbetsmiljöverket som hjälper till med detta i tre steg, tipsar Anna von Malmborg. Första steget innebär att precisera vad den planerade förändringen består av, vilka grupper eller arbetstagare som berörs. I steg två handlar det om att gå igenom och bedöma vilka riskkällor som finns, till exempel oro för antalet tjänster, arbetsbelastning eller längre resor i arbetet. – Som alltid vid bedömning av risker är det viktigt att se om risken är allvarlig eller inte och hur sannolik den är.
–För detta finns riskmatriser, säger Anna von Malmborg.
Den tredje och sista delen i blanketten består i att skapa en åtgärdsplan för att följa upp oro hos medarbetare. En riskåtgärd kan då vara tydlig information om vad förändringen innebär, vilka arbetssätt som gäller och praktisk handledning om detta.
– Det här ska vara integrerat i det dagliga arbetet, att se vilka konsekvenser en förändring får för uppdraget och för personalens möjligheter att genomföra uppdraget, säger Anna von Malmborg. Som chef är det också viktigt att säkerställa att det finns tid att fånga upp signaler från personalen vid en förändring, betonar Anna von Malmborg.
– Nya arbetssätt och roller kan skapa konflikter och oro. I vårt material Rätt bemanning finns en processkarta med riskbedömning, tidsplanering och kommunikationsplan som är ett bra stöd.

Rätt bemanning för verksamhetens behov
Rätt bemanning för verksamhetens behov – processkarta för omställning i Svenska kyrkan.
FAKTA RISKBEDÖMNING
- Arbetsgivaren är skyldig att regelbundet undersöka och bedöma risker för ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen.
- Kravet att alltid riskbedöma finns också vid förändringar av verksamheten. Riskbedömningen ska leda till åtgärder som tar bort eller minskar riskerna.
- Riskbedömningen och åtgärderna ska vara skriftliga i exempelvis en
handlingsplan.