
Arbetsgivarrollen
I Svenska kyrkans församlingar och pastorat är kyrkorådet arbetsgivare och kyrkoherden är den främsta arbetsgivarföreträdaren. Även andra chefer och arbetsledare företräder arbetsgivaren, liksom de som arbetar med HR och personalfrågor.

Arbetsmiljö
Arbetsmiljö och verksamhet hänger samman. Det är i verksamheten förutsättningarna för arbetsmiljön uppstår och arbetsmiljön påverkar hur verksamheten utförs.

Arbetsrätt
Som arbetsgivare i Svenska kyrkan behöver du känna till och följa de arbetsrättsliga lagarna.

Forskning
Här hittar du ett urval av forskning som rör arbetsrätt och lön, arbetsmiljö samt styrning/ledning. Sidan är under uppbyggnad.

Kollektivavtal
På uppdrag av Svenska kyrkans arbetsgivare förhandlar Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation centrala kollektivavtal med de fackliga organisationerna.

Ledarskap
Ledarskap i Svenska kyrkan utövas av såväl anställda – chefer och medarbetare – som frivilliga. Chef är i detta sammanhang den formella befattningsrollen.

Lön
Svenska kyrkans löneavtal förutsätter att arbetsgivaren lokalt tar ställning till hur lönen fastställs, utrymmet för löneökningar och övergripande prioriteringar.

Omställning och kompetensstöd
Sedan oktober 2022 finns ett nytt avtal om omställnings- och kompetensstöd. Arbetstagare med sista anställningsdag före den 1 oktober 2022 ersätts dock enligt det tidigare omställningsavtalet.

Skola och förskola i Svenska kyrkan
Verksamhet i skola och förskola regleras av särskild lagstiftning. I vissa delar påverkar det arbetsgivarens ansvar. Församlingen/pastoratet har också ett ansvar som huvudman för verksamheten.

Tjänstepension samt övriga kollektivavtalade försäkringar
Arbetsgivarna i Svenska kyrkan omfattas av centrala kollektivavtal om tjänstepension och övriga kollektivavtalade försäkringar.