
Bistår du chefer i din profession under svåra medarbetarsamtal? Vill du lära dig mer och öva dessa samtal? I utbildningen ”Svåra medarbetarsamtal” lär du dig mer om och tränar på svåra medarbetarsamtal under trygga former tillsammans med andra HR-personer i Svenska kyrkan.
Anna-Lena Qvist (tidigare Enström) berättar om utbildningen
Innehåll
Utbildningen ger dig en översikt över samtalets olika beståndsdelar, förberedelser och feedback. Du får möjlighet att träna på samtal, något som du haft tidigare eller något som du har framför dig, i en liten grupp.
Framgångsfaktorer för dig som går utbildningen är att du är öppen för att träna samtal, dela med dig, ta emot och ge feedback.
Innehåll
- Teori om samtalets olika delar
- Försvarsmekanismer
- Praktisk hantering av ”Det svåraste med samtalet just nu för dig”
- Feedbackmodell inför övningen
- Rollspel
Exempel på vad besvärliga eller svåra samtal kan röra:
- en medarbetare som inte levererat enligt anställnings-avtalet, som kanske inte gör det den ska eller missköter sig.
- att någon ska få ”ringa” löneförhöjning.
- omplaceringar eller andra förändringar.
Målgrupp
Du som arbetar med HR-frågor
Vad du lär dig
Utbildningen ger dig en översikt över samtalets olika beståndsdelar, förberedelse mm. Sedan får du möjlighet att träna samtal, något som du haft tidigare eller något som du har framför dig. Du kommer ha rollen både som HR, som medarbetare och som observatör.
Utbildare
Från och med hösten 2025 medverkar även Christina Öhman.

Anna-Lena Qvist
Förhandlare/rådgivare

Christina Öhman
Arbetsmiljöspecialist