Avtal 25: Detta behöver du som arbetsgivare göra före årsskiftet

I samband med årsskiftet inträffar en del förändringar som du som arbetsgivare måste känna till.

Förändringarna gäller sammanlagt tolv områden:

  1. Semesterväxling
  2. Enskild överenskommelse
  3. Flera anställningar hos samma arbetsgivare
  4. Ändrat arbetstidsmått
  5. Kortare kontorsarbetstid
  6. Längre arbetstid del av år samt 40 tim med kompensation (Arbete pågår)
  7. Mallar och rutiner för lokalt avtal, Kommunal
  8. MBL förhandling om att överenskommelse om ansvarsarbetstid upphör
  9. Nya villkor för kyrkomusiker
  10. Omvandling av avtal för medarbetare med löneformulär
  11. Omvandling av uppehållsanställningar 
  12. Oreglerad arbetstid blir reglerad 

Nedan har vi samlat information, checklistor och mallar som du kan använda för enklare leva upp till ditt ansvar som arbetsgivare.  Fortfarande osäker? Kontakta din regionala förhandlare/rådgivare. 

Tolv frågor att ha koll på innan årsskiftet

För medarbetare tjänstemän

Efter årsskiftet är du som arbetsgivare skyldig att pröva ansökningar från tjänstemän om semesterväxling, se kollektivavtalet § 27 Mom 5. 

För medarbetare Kommunals avtalsområde

Har du som arbetsgivare tecknat ett lokalt kollektivavtal med Kommunal om den nya genomsnittliga arbetstidsberäkningen, 40 timmar / vecka i genomsnitt med kompensationsledighet, gäller semesterväxling även medarbetare för Kommunals avtalsområde, se kollektivavtalet § 27 Mom. 5 b 

Nedan hittar du länkar till informationsblad som du ska förse dina medarbetare med.

Det finns även en mall för arbetstagarna att använda när de ska ansöka om semesterväxling och för dig som chef att formellt notera ditt beslut i frågan.

Checklista:

  • Informera dina medarbetare om vad som gäller kring semesterväxling enligt bilagt informationsblad.
  • Beskriv för medarbetarna om hur urvalskriterierna för att beviljas semesterväxling ska utformas i verksamheten.
  • Se till att ta emot ansökningarna från ett visst datum, om en av urvalsprinciperna är ”först till kvarn”.
  • Ge besked i god tid.

Information om semesterväxling att skicka ut
Mall för att ansöka om semesterväxlig_medarbetare Kommunal 
Mall för att ansöka om semesterväxling tjänstemän

Endast ett begränsat antal funktioner och roller inom Svenska kyrkans avtalsområde har oreglerad arbetstid och omfattas därmed endast av de skarpaste skyddsreglerna som EG direktivet 2003/88/EG, d. v. s. paus, dygns- och veckovila.  
 
Alla andra medarbetare med andra funktioner än de som anges i § 13 mom. 1 har reglerad arbetstid. Det innebär som princip att alla andra medarbetare med andra funktioner och roller än de som anges i paragrafen ska schemaläggas om hur de ska arbeta under ordinarie arbetstid.

De har också rätt till 

  • mer- och övertidsersättning
  • ersättning för obekväm arbetstid
  • restidsersättning
  • ersättning för beredskap når detta medges enligt kollektivavtalet. 
     

Under förutsättningar som anges i kollektivavtalet kan emellertid arbetsgivaren dela ansvaret för planeringen och utförandet av arbetsuppgifterna med arbetstagaren genom att dessa träffar enskild överenskommelse om att de särskilda ersättningarna i kollektivavtalet kompenseras på ett annat sätt.  
 
Nedan finns en framtagen mall som kan användas vid enskilda överenskommelser. Vidare finns en kommentar till mallen för dig som vill fördjupa sig i frågan om hur och varför en enskild överenskommelse kan ingås. Där kan du ta del av hur du som arbetsgivare kan resonera kring frågan om du ska träffa en enskild överenskommelse eller inte.  

Mall för enskild överenskommelse

Kommentar till enskild överenskommelse

Om det i verksamheten finns medarbetare med flera tillsvidareanställningar ska du som arbetsgivare nu se till att dessa sammanläggs i en anställning. Det ska vara genomfört före den 1 januari 2026.  

Det är osäkert för hur spridd förekomsten av flera anställningar hos samma arbetsgivare är inom Svenska kyrkans medlemmar.  Men där det eventuellt kan förekomma torde det avse att en medarbetare har två eller flera deltidsanställningar. Ovan omvandling av anställningarna handlar om att lägga samman dessa till en. Sammanläggningen får inte överstiga mer än en heltidsanställning.  
 
Även om en medarbetare arbetar med skilda arbetsuppgifter i verksamheten har parterna som förhandlar Svenska kyrkans avtal fastställt att det inte följer arbetsrättens intentioner eller god sed på arbetsmarknaden att fortsättningsvis reglera villkor och arbetsledning genom att träffa avtal om flera anställningar. Genom arbetsgivarens arbetsledningsrätt kan beslut om vad och hur en medarbetare ska arbeta utan att detta regleras genom flera anställningar.  

Hur ska du som arbetsgivare hantera den aktuella frågan?

Vi föreslår att du följer de punkter som uppräknas i checklistan.

Checklista 
1. Kontakta din regionala rådgivare och beskriv förekomsten av att en medarbetare har fler än en anställning.  

2. Informera din eller de medarbetare som berörs och att de från och med den 1 januari 2026 kommer få en anställning.  

3. Den anställning som du erbjuder medarbetaren ska inplaceras i rätt yrkesklassificering enligt BKSK 19 och ha titel och arbetsinnehåll som speglar det innehåll och ansvar som medarbetaren i sin anställning arbetar med mest. Det är inte en ny anställning utan en ”ändring” av anställningsvillkoren:  

  1. Sammanläggning av sysselsättningsgraderna till en ny sysselsättningsgrad (kan inte utgöra mer än heltid (100 % av en heltid).  

  1. Lön – för utfört arbete  

  • sammanläggning av deltidslönen i de olika anställningarna. alternativt 

  • sammanläggning av heltidslönen i de olika visstids-anställningarna delat med antalet visstidsanställningar, alternativt 

  • uträkning av ny lön per månad genom att lägga samman varje deltidsanställnings uppräknade heltidslön och multiplicera denna med sysselsättningsgraden i den nya anställningen (heltidslön gånger den procentuella andelen + heltidslön gånger den procentuella andelen = lön i den sammanlagda sysselsättningsgraden)  

4. Om du som arbetsgivare gör bedömningen att ovan omvandlingsmodell blir för komplicerad eller att du i vilket fall som helst ska göra en organisationsförändring är det fullt möjligt att du i stället: 

a: lägger samman sysselsättningsgraderna i de tidigare anställningarna och erbjuder lön i den nya anställningen på samma nivå, eller annan nivå, som den deltidsanställningen som utgör merparten av den nya anställningen.  

b: Om medarbetaren/medarbetarna inte accepterar det ovan framlagda erbjudandet kan du inte begära/tvinga att medarbetaren/-arna ska acceptera detta. Frågan kommer i en annan dager om du ska, i fall du vill framhärda att genomföra förändringarna kallar till omorganisation av verksamheten. 

c: Kalla till omplaceringsförhandling enligt 11 § medbestämmandelagen i vilken du har lediga befattningar med en viss sysselsättningsgrad och lön (den/de du har erbjudit enligt ovan med lön) och övertalighet av de deltidsanställningar som du för närvarande har. I samband med och efter organisationsförhandlingar kan du erbjuda medarbetaren/-arna omplaceringserbjudandet som den anställde kan acceptera eller avvisa. Även vid ett accepterande av de nya anställningsvillkoren kan den anställde lönemässigt kompenseras för en lägre lön med löneutfyllnad enligt Svenska kyrkans avtal om omställnings- och kompetensstöd.  

5. Använd bilagda mall för förhandling. 

6. Se till att Skao centralt får kopia på upprättat protokoll vid förhandlingen.  

7. Genomförs en medbestämmandeförhandling om en ny organisation upprättas ett protokoll i vanlig ordning.  

Mall förhandlingsprotokoll (word)

Det nya veckoarbetstidsmåttet i kollektivavtalet innebär att arbete och ledigheter läggs ut på ett annat sätt än tidigare.  

Som arbetsgivare har du möjligheter att dela denna information med dina medarbetare genom de informationsblad som vi tagit fram nedan.  

Se till att informera dina medarbetare om vad som gäller i god tid. 

Information gällande nytt arbetstidsmått Kommunal
Information gällande nytt arbetstidsmått tjänstemän

Arbetsgivare som tillämpar kortare genomsnittlig kontorsarbetstidstid än 40 timmar per helgfri vecka kan efter den 1 januari 2026 inte längre göra det. Anledningen till det är att protokollsanteckning 10 upphör att gälla.  
 
Protokollsanteckning 10 har avsett administrativ personal som av hävd har och har haft ett arbetstidsmått i verksamheten om 39,5 timme i genomsnitt per vecka. Arbetstidsmåttet ska ha gällt från tiden före relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten och som även fortsättningsvis reglerat arbetstidsmåttet för den administrativa personalen så. Genom ändringen per den 1 januari 2026 kommer medarbetare som haft ett lägre heltidsarbetsmått att öka sin arbetstid.  
 
Checklista:  

  1. Kontakta din regionala förhandlare/rådgivare om du har medarbetare som omfattas av regleringen.  

  1. Använd bifogad information för att informera dina medarbetare om vad som gäller och hur förändringen kommer att ske. 

  1. Ändra i anställningsbevisen så att det stämmer med de nya aktuella anställningsvillkoren, samt dokumentera vilken/vilka kompenserade alternativ som medarbetaren/gruppen väljer.   

  1. Kalla till överläggning innan du genomför förändringarna. Använd den mall till protokoll som utarbetats. 

Är inte en medarbetare fackligt ansluten så omreglerar du bara anställningsavtalet på det sättet som framgår av informationsbladet.   
 
Skao behöver kopia på protokoll och dokumentation.   

Information om omvandling av kontorsarbetstid till vanlig arbetstid 

Protokoll vid överläggning om upphörande av kontorsarbetstid (word) 

 

Material kommer inom kort. Då går vi ut med nyhet på webb och i nyhetsbrev. Använd inte mallen nedan innan allt är uppdaterat. Tack för din förståelse!

Vill du att samma arbetstidsregler ska gälla även medarbetare på Kommunals avtalsområde? Det innebär onekligen vissa fördelar. Avtal 25 ger möjlighet till att ni som arbetsgivare kan teckna ett lokalt kollektivavtal med företrädare för Kommunal gällande införande av det nya arbetstidsmåttet 40 timmar med kompensationsledighet, samma regler som gäller för de som betraktas som tjänstemän. Med ett lokalt kollektivavtal om arbetstid ges också medarbetare på Kommunals avtalsområde möjligheten att ansöka om semesterväxling. I annat fall är inte det möjligt, även om dessa redan arbetar med ett arbetstidsmått om 40 timmar i genomsnitt per helgfrivecka.   

Processen för att träffa det lokala kollektivavtalet har ordnats på sådant sätt att du som arbetsgivare ska få så lite arbete och planering som möjligt. Vi har tagit fram en checklista med några enkla steg att följa. Börja gärna med att klicka på den länken nedan. 

Som ni ser finns det en mall för avtal osv. Om det ändå är något som känns oklart kan ni kontakta er lokala förhandlare/rådgivare som ni brukar vara i kontakt med.  

Begäran om central konsultation
Checklista införande av 40 tim m kompensation
Mall lokalt kollektivavtal 40 tim
Påkallande av lokal förhandling

Vi har överenskommelser om ansvarsarbetstid, hur gör vi med dessa? 

Antalet medarbetare i Svenska kyrkan som överenskommit med sin arbetsgivare om så kallad ansvarsarbetstid har inte varit så stort som parterna hoppats på. Uppenbarligen har inte möjligheten att träffa sådana överenskommelser om alternativ arbetstidsförläggning attraherat så många. En annan aspekt på detta har också varit att det för arbetsgivare och arbetstagarorganisationer har varit svårt att överblicka och förstå vilka arbetstidsregler som faktiskt gäller och hur de fungerar. Det gäller i synnerhet reglerna om ansvarsarbetstid. En konsekvens av allt detta har inneburit att parterna under avtalsförhandlingarna 2025 enats om att ta bort reglerna om ansvarsarbetstid.  
 
Du som har träffat överenskommelser om ansvarsarbetstid, hur ska du hantera detta från och med den 1 januari 2026?  

Som du kunnat läsa ovan upphör reglerna om ansvarsarbetstid och medför att de överenskommelser som träffats om detta inte längre gäller efter den 31 december 2025.  

Om du som arbetsgivare inte gör något alls i frågan innebär detta att överenskommelsen om ansvarsarbetstid förfaller och upphör att gälla. Medarbetarens anställningsvillkor som avvikit från arbetstidsreglerna i det centrala avtalet går inte längre att tillämpa utan det är det centrala avtalet som gäller. Det lönetillägg (eventuellt nya lönen i vilket ansvarsarbetstiden ingår) som är överenskommet i samband med att tillämpa ansvarsarbetstid upphör att gälla också. Vi rekommenderar att arbetsgivaren, oavsett om du väljer att inte vidta åtgärder utan lämnar avtalet att löpa ut den 31 december 2025, att du informerar medarbetarna om vad som blir resultatet av detta.  
 
Men om du som arbetsgivare fortsättningsvis anser att det är nödvändigt för verksamheten och mer administrativt praktiskt att arbetstidsförläggningen av medarbetarna, som tidigare omfattades av ansvarsarbetstid, delas mellan arbetsgivaren och arbetstagaren kan en enskild överenskommelse i enlighet med reglerna i § 20 mom. 6 träffas. Det är viktigt att de förutsättningar som anges i nämnda paragraf iakttas för att träffa en sådan överenskommelse följs. Se knappen för enskilda överenskommelser.  
 
Ovan alternativa förändringar i verksamheten får konsekvenser för de anställdas anställningsvillkor (lägre lön eller sysselsättningsgrad) och att de anställda kan komma att erbjudas enskilda överenskommelser för det fortsatta arbetet. Arbetsgivaren kan därmed bl.a. behöva kalla till överläggning med arbetstagarparterna. Följ de olika stegen i checklistan:  

Checklista

  1. Kontakta din regionala förhandlare/rådgivare. 

  1. Analysera tillsammans med Skao:s rådgivare vilka konsekvenserna blir för er verksamhet. 

  1. Kalla till överläggning.  

  1. Informera medarbetarna om vilken inriktning som är aktuell. 

De tidigare gällande särskilda bestämmelserna som hanterat kyrkomusikernas anställningsvillkor upphör att gälla per den 31 december 2025. Det är många grundläggande skillnader som du kan behöva ta del av för att förändringarna ska blir bra och uppfattas som positiva för verksamheten.  

Varför får kyrkomusiker 1 200 kronor per månad den 1 januari 2026? 

Den nya principen för arbetstidsmått och arbetstidsförläggning efter den 1 januari 2026 omfattar även kyrkomusiker. Det grundläggande arbetstidsmåttet förändras därmed från 38 timmar och 15 minuter i genomsnitt för heltid per vecka till 40 timmar i genomsnitt per vecka med kompensationsledigt en annan arbetsdag för arbete en helgdag (tidigare lätthelgdag) som infaller måndag till lördag.  

Ändringarna av arbetstidsmåttet kommer för vissa medarbetare att innebära att en medarbetare, som i det tidigare systemet (38 timmar och 15 min i genomsnitt per vecka) och endast utfört arbete fem av alla de röda dagar (tidigare definierade som lätthelgdagar) under ett kalenderår i det nya systemet, efter den 1 januari 2026 kommer att arbeta mer. Parterna kunde i förhandlingarna inte göra någon undersökning för hur många medarbetare eller i vilken omfattning kyrkomusiker skulle komma att drabbas av att arbetstidsmåttet utökats. Vad parterna kunde konstatera i förhandlingarna var att ändringarna av arbetstidsmåttet för just kyrkomusiker skulle komma att innebära en viss utökad arbetsskyldighet. Hur mycket - har det inte kunnat fastställas.  
 
En annan viktig del är att alla regler om att träffa lokala kollektivavtal om instruktion, volymberäkning och tidlista har upphört. Tidlistan för kyrkomusiker får efter den 1 januari 2026 ställningen som hjälpmedel eller diskussionsunderlag, för den som då önskar.    

Parterna har därför, som en förhandlingslösning, för att ta hand om den eventuella arbetstidsökningen för vissa eller om man så vill många medarbetare, att flera regler försvinner, kommit överens om att detta kostar Svenska kyrkans arbetsgivare 1200 kr per månad (heltid) och korrekt definierad kyrkomusiker.  

Tänk på att de 1200 kronorna/månad är räknat utifrån en heltidsanställning. En deltidsanställd kyrkomusiker har endast rätt att få ut nämnda belopp proportionellt.  

Finns det någon inskränkning om vilka kyrkomusiker som ska få de 1200 kronorna? 

Utgångspunkten för vilka medarbetare som anses som kyrkomusiker enligt kollektivavtalet sammanfaller med den definitionen som anges i kyrkoordningen 34:15 och 34:15 a. Där definieras behörighet för anställning som förste organist, organist och kantor. Vidare ska den medarbetare som enligt kyrkostyrelsen ska anses ha motsvarande Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen anses som kyrkomusiker.  

Även om en arbetsgivare har anställt en person som inte uppfyller de ovan formella kraven för att anställas som kyrkomusiker men denne fungerar som kyrkomusiker i verksamheten ska en sådan medarbetare inte få del av de 1200 kronorna per månad. Parterna har som försvar till denna gemensamma inställning enats om att det som varit fel från början - att en medarbetare felaktigt anställdes som kyrkomusiker utan kyrkomusikalisk examen, inte fortsättningsvis ska hanteras fel vad gäller den kompenserade ersättningen.  

Har kyrkomusiker en speciallösning vad gäller tid som inte schemaläggs?  

Kyrkomusikers arbetstid är schemalagd i det nya systemet. Men genom en dialog mellan chef och arbetstagare kan en överenskommelse mellan dessa ingås som medger att kyrkomusikern (vars arbetes karaktär innebär i sig att det ska finnas tid för kyrkomusikern att öva/musicera själv för att utvecklas, att bibehålla sin musikaliska nivå , att bibehålla den musikaliska nivå som man inom församlingen har enats om eller att introducera ny musik i församlingen) får möjlighet att med sin chefs överseende ta ansvar för den inom parentesen beskrivna delen av anställningen på en plats som kyrkomusikern själv bestämmer och på den tid som passar kyrkomusikern bäst.   

I avtalet kallar vi en sådan överenskommelse ett avtal om ”annan-tid-egen-plats-tid”. Vad som är viktigt att poängtera är att även denna tid utgör ordinarie arbetstid. En överenskommelse med kyrkomusikern innebär också att denne ska ta sin del av ansvaret för sin kompetensutveckling och att bibehålla sin yrkeskvalitet som musiker. Överenskommelsen utgör ett samförstånd och förtroende mellan arbetsledning och arbetstagare varför du inte behöver övervaka när kyrkomusikern utför denna del av arbetstiden. Men det generella ansvaret, som du som arbetsgivare har för de grundläggande skyddsreglerna för vila och återhämtning, d v s möjligheter att ta paus samt dygns- och veckovila, som anges i kollektivavtalet måste du tillse att den anställde iakttar och följer.  

Tid för arbete på Annan-tid-egen-plats är en överenskommelse som inte kan överskridas eller underskridas. Om en kyrkomusiker vid något eller upprepade tillfällen använder mer timmar än överenskommelsen har innehållit (om arbetstagaren använder tio timmar i stället för de överenskomna åtta) kan detta varken medföra att kyrkomusikern kan registrera detta som ytterligare tid i sitt arbetstidssaldo eller medföra övertidsersättning. Eftersom arbetsgivaren har ansvar för som arbetssituationen för enskilda arbetstagare är kan det däremot vara viktigt att arbetsgivaren och arbetstagaren har diskuterat hur en sådan situation ska hanteras. Med fördel kan sådan tid antecknas för att utgöra underlag till en ny överenskommelse eller att det blir en diskussion om hur den överenskomna tiden används

Har kyrkomusikern rätt till 10 timmar Annan-tid-egen-plats-tid? 

Nej, de ca 10 timmarna som en överenskommelse kan innehålla är inte formellt fastslagna i det centrala avtalet utan ett riktmärke för hur omfattande sådan tid skulle kunna vara i en överenskommelse. Schemaläggs all tid för kyrkomusikern traditionellt finns det inte någon tid till detta förfogade.  

Även om det inte står i avtalet omfattningen av en överenskommelse avser tiden som man avtalar om ett det genomsnitt per vecka (exempelvis 10 timmar). En medarbetare med lång kyrkomusikalisk erfarenhet kan möjligen behöva nyttja färre timmar än förslagits exempelvis medan en medarbetare som relativt nyligen har avslutat sina studier kan behöva fler.  

Omfattningen av ”Annan-tid-egen-plats”-tid har som regel också betydelse för vilken ambition som församlingen eller pastoratet har vad gäller mängden musikaliska inslag i de kyrkliga handlingarna, antalet körer och konserter eller annat som kyrkomusikerna principiellt ansvarar för.  

Kan inte en kyrkomusiker får övertidsersättning?  

En kyrkomusiker, deltids- eller heltidsanställd, som beordras att utföra arbete utöver den tid som inte avser ”annan-tid-egen-plats-tid” ska självfallet kunna medföra, såsom för alla andra medarbetare under liknande förutsättningar, att mer- eller övertidsarbete utförs och att detta medför en eventuell rätt till övertidsersättning.  

Behöver vi upprätta nya anställningsavtal med kyrkomusikern på grund av ändringarna? 

Ja du behöver underrätta den anställde kyrkomusikern om vilken dennes nya lön är per den 1 januari 2026. Du behöver också underrätta din medarbetare om det nya arbetstidsmåttet. Enklast är att du gör en ändring av villkoren i anställningen och dokumenterar detta i ett nytt anställningsbevis och lämnar över till medarbetaren, eller att du informerar kyrkomusikern den nya lönen på samma sätt som när du meddelar en ny lön efter att ni genomfört en lönerevision.  

Checklista omvandling av löneformulär 

  1. Kontakta din regionala förhandlare/rådgivare 

  1. Undersök villkoren för dem som har en anställning med löneformulär och ta reda på vilken omfattning anställning/-en/-arna skulle få vid en omvandling efter den 1 januari 2026 

  1. Kalla till överläggning snarast. 

  1. Informera de anställda i samband med att överläggning om de nya förutsättningarna begärs. Använd det bilagda informationsbladet som tillhandahållits av Skao.  

  1. Genomför överläggningen.  

  1. Informera de anställda om de nya anställningsvillkoren och, om det är nödvändigt, utfärda nya anställningsbevis där det ska framgå ändringarna i anställningen.  

  1. Protokollför överläggningen i enlighet med bilagda mall för överläggningen.  

Omvandling av uppehållsanställning 

Förekomsten av att Svenska kyrkan anställer medarbetare med uppehåll förefaller inte så ovanligt. Uppehållsanställningen avser egentligen terminsbunden verksamhet och inte Svenska kyrkan som typexempel. 
 
I avtalsrörelsen 2025 konstaterade parterna att uppehållsanställningar använts felaktigt på flera håll och att det därför borde vara angeläget att ta tillfället att omvandla dessa till vanliga semesteranställningar.  

I bifogat material finns mall för att påkalla överläggning, mall för protokoll i vilken det anges lämplig modell för hur det relativt kostnadsneutralt ska gå till att omvandla uppehållsanställningarna till semesteranställning. Vidare finns det bilagt en information som du som arbetsgivare ska kunna nyttja för att informera om förändringarna.  
 
Checklista: 

  1. Vänd dig till den regionala rådgivare/förhandlare som du brukar vända dig till 

  1. Tillsammans lägger ni upp riktlinjerna för hur ni informerar anställda och omvandlar uppehållsanställningarna till semesteranställningar. 

Information att dela ut om omvandling av uppehållsanställning

Begäran om överläggning om uppehållsanställning

Mall protokoll överläggning omvandling av uppehållsanställning (word) 

Från oreglerad till reglerad arbetstid 

Skälen till ändringen gällande vilken grupp av medarbetare som kan ha oreglerad arbetstid är flera. Dels har den tidigare regeln använts väl generöst, dels har arbetstidsreglerna för vissa yrkesgrupper varit svåra att identifiera, då de tidigare fanns på upp till tre olika ställen i AB. Dessutom leder ändringen till att AB efter ändringen liknar regleringen på den övriga arbetsmarknaden. 

Ändringen ska inte innebära någon kostnadsdrivande effekt. 

Från den 1 januari 2026 är de som kan ha oreglerad arbetstid en begränsad krets enligt § 13 mom. 1. 

De definieras enligt följande: 

  • Kyrkoherde/domprost 

  • Arbetstagare med arbetsuppgifter och anställningsvillkor som innebär ett ekonomiskt ansvar för en ekonomisk enhet, och/eller den ekonomiska enheten. 

Det ovanstående ska uppfattas att det utöver kyrkoherde/domprost, omfattar exempelvis direktor eller högre chef på Kyrkokansliet. 

Checklista 

För att kunna identifiera dem som efter den 1 januari 2026 ska vara reglerade och som innan varit oreglerade behöver ni utgå utifrån ovanstående definition och gå igenom er organisation. 

När de är identifierade behöver ni bedöma om de framöver kan tillhöra kretsen enligt § 20 mom 6, som anger vilka som kan göra en enskild överenskommelse om kompensation för övertid med högre lön och/eller upp till fem semesterdagar. 

Överenskommelser får endast träffas med medarbetare som är: 

  • chef, eller 

  • har en arbetsledande befattning, eller 

  • har frihet att förlägga sin arbetstid 

I annat fall ska särskilda skäl föreligga. 

Begreppet särskilda skäl är svårt att definiera. Det ska dock inte användas slentrianmässigt för vem som helst, utan ska gälla medarbetare som har stort inflytande under eget ansvar på sin arbetstidsförläggning och/eller har stor del av sin arbetstid förlagd på annan plats än där arbetsgivaren har sin huvudsakliga verksamhet. 

 

Tillhör medarbetaren kretsen som ska ha reglerad arbetstid utan enskild överenskommelse, se nedan: 

Tillhör medarbetaren kretsen som kan göra en enskild överenskommelse som ska vara skriftlig, se nedan: 

Medarbetaren får ett nytt anställningsavtal där ni anger reglerad arbetstid och som omfattas av samtliga särskilda ersättningar enligt det centrala kollektivavtalet. 

Ni kan då också bedöma om medarbetaren även ska kunna avtala om annan kompensation för övriga särskilda ersättningar §§ 21,22 och 24 i AB. 

Ni bedömer om lönen tidigare var satt med kompensation för den oreglerade arbetstiden och om det då behöver göras en lönejustering (kan innebära sänkning) då nu samtliga särskilda ersättningar tas bort. 

Medarbetaren får ett nytt anställningsavtal där ni anger reglerad arbetstid och att enskild överenskommelse ingår med någon/några eller alla särskilda ersättningar. 

 

Medarbetaren kan acceptera ert förslag och då gäller de nya villkoren för medarbetaren. 

Medarbetaren accepterar inte och vill försöka få ersättning utöver ert förslag. Ni får då bedöma om ni vill göra en organisationsförändring efter en MBL-förhandling. 

 

Efter MBL-förhandling innebär det att tjänster som tidigare var oreglerade nu är reglerade och omfattas av särskilda ersättningar. 

Efter MBL-förhandling innebär det att tjänster som tidigare var oreglerade nu är reglerade, innehållande enskild överenskommelse med någon/några eller alla särskilda ersättningar. 

Efter MBL-förhandling erbjuds medarbetaren en tjänst som är reglerad och kan då välja mellan att acceptera alternativt att arbetsbrist uppstår. 

Efter MBL-förhandling erbjuds medarbetaren en tjänst som är reglerad med enskild överenskommelse och kan då välja mellan att acceptera alternativt att arbetsbrist uppstår.